Een systeem dat zichzelf terugbetaalt

Kanigen Works Benelux was in 1959 al pionier op het vlak van chemisch vernikkelen in Europa. Sindsdien draait de fabriek in Genk op volle toeren en is het bedrijf nog steeds toonaangevend in de sector. Door de ligging van de site, was er nood aan een goed beveiligingssysteem. Process & Production Manager Harald Machiels legt uit hoe LUCO voor hen het verschil maakte.

“Enkele jaren geleden kregen we te kampen met een paar inbraken”, opent Harald. “Onze fabriek ligt nogal afgelegen in een bosrijk gebied, dus voor dieven was het erg makkelijk om ongemerkt hun slag te slaan. We hadden destijds wel alarmen aan de deuren, maar de nood aan een degelijk en compleet alarmsysteem was groot.”

Uitgebreid systeem

Het was een collega van Harald die destijds naar LUCO stapte om de opties te overlopen. Er werd toen gekozen voor vier alarmen, bewegingssensoren, een perimetrisch bewakingssysteem en heel wat camera’s. Zeer uitgebreid dus. Maar ook vandaag kiest het bedrijf nog graag voor lokale spelers. “We spreken dezelfde taal, en meestal zijn de communicatielijnen kort”, aldus Harald.

Bezoek van bosbewoners

Al snel bleek dat zo’n uitgebreid systeem geen overbodige luxe was voor Kanigen Works Benelux. De camera’s hebben intussen al wat incidenten onderschept, zoals een diefstal in de fabriek. “Dat systeem betaalt zichzelf op die manier vlot terug”, lacht Harald. “Maar het is ook enorm flexibel en gebruiksvriendelijk in gebruik. Via de app kunnen ikzelf en mijn collega’s het alarm makkelijk bedienen en de camerabeelden op afstand bekijken. Want af en toe staat er een hert of everzwijn voor de deur. Dan hoef je niet speciaal naar de fabriek te rijden om poolshoogte te nemen.”

Niks is te veel

Harald zelf is intussen ook al enkele keren in contact gekomen met de diensten van LUCO. “Wat me vooral opvalt, is de reactiviteit. Is er een sensor stuk, of werkt iets niet naar behoren, dan komt er meteen een technieker langs om ons uit de nood te helpen. Niks is te veel. We zijn dus enorm tevreden over de service!”

“Niks is te veel voor LUCO”